Thursday, September 04, 2008

Mengajak ke arah kebaikan..



Assalamualaikum wbt..

Hari ni masuk hari ke 4 puasa..hmm..mlm tadi termiss sahur la plak..huhu..dah tidurnya lambat, penat plak tu..memang la..kesian tomyam campur, telur bungkus dan sotong goreng tepung yg ditapau mlm tadi tak sempat dijamah waktu sahur tadi..postpone jd lauk berbuka petang ni la jawabnya. Semalam agak penat sebab si kecik Nabila tidur lambat..mungkin tak selesa sebab sepanjang hari semalam dia tak buang air besar..pukul 11.30pm baru dia 'uuk'..lepas cebok, main kejap baru nak masuk tido..sian mama miss terawikh semalam..

Hmm..sebenarnya entry ni nk meluahkan perasaan..ada la yg tak puas hati sikit.kadang2kita boleh naik heran dan tak paham dgn perangai manusia n kan?..yg tak tercapai dek akal kita pun ada...tp ni perkara remeh je sebenarnya..meh nak citer skit..ni bukan tujuan nk mengumpat tp just nk kongsi pandangan dan buat pengajaran kita semua..

Ada hamba2 Allah atas dunia ni yg memang susah sangat nak diajak buat kebaikan..di bulan yg mulia ni la kita nk bykkan ibadah..bukannya susah pun..setakat bertadarus lebih kurang 30 minit/1 jam (waktu rehat) jer..bukan ke banyak pahalanya jika kita perbanyakkan membaca kitab suci al-Quran di bulan yg penuh keberkatan ni?itupun susah ke? alasan2 biasa-

1. MALU..macam tak matured je alasan tu..bukan kita bertadarus nak judge org tu pandai baca ke tak..takkan la tak bleh baca langsung..sama2 la kita belajar kalau betul2 tak pandai.kita bertadarus untuk sama2 mendapat pahala..orang lain pun bukanlah pandai sangat tp sama2la belajar dan dapat pahala.

Dari Aisyah radhiallahu 'anhu, katanya: Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Orang yang membaca Al-Qur'an dengan mahir adalah bersama para malaikat yang mulia lagi taat, sedangkan orang yang membaca Al-Quran dengan tergagap dan susah membacanya baginya dua pahala. " (Hadits Muttafaq 'Alaih).
Dua pahala, yakni pahala membaca dan pahala susah payahnya.


2. ADA KEJE..hmm waktu rehat la..takpun kalau betul2 nak join, pandai2 la budget masa nak wat keje tu..

Sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam :
"Bacalah Al-Qur'an, karena ia akan datang pada hari Kiamat sebagai pemberi syafa 'at bagi pembacanya. " (HR. Muslim dari Abu Umamah)

Dari An-Nawwas bin Sam'an radhiallahu 'anhu, katanya : Aku mendengar Rasul shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :
"Didatangkan pada hari Kiamat Al-Qur'an dan para pembacanya yang mereka itu dahulu mengamalkannya di dunia, dengan didahului oleh surat Al Baqarah dan Ali Imran yang membela pembaca kedua surat ini. " (HR. Muslim)

Dari Utsman bin Affan radhiallahu 'anhu, katanya: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Sebaik-baik kalian adalah orang yang mempelajari Al-Qur'an dan mengajarkannya. " (HR. Al-Bukhari)

Dari Ibnu Mas'ud radhiallahu 'anhu, katanya: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Barangsiapa membaca satu huruf dari kitab Allah maka baginya satu kebaikan, dan satu kebaikan itu dibalas sepuluh kali lipatnya. Aku tidak mengatakan alif lam mim itu satu huruf; tetapi alif satu huruf; lam satu huruf dan mim satu huruf. " (HR. At-Tirmidzi, katanya: hadits hasan shahih)


Ntahla kan..lain orang lain cara pemikirannya..mungkin budak2 zaman sekarang dah kurang minat nak baca Quran dan itulah tandanya kita sudah di akhir zaman. Tepuk dada tanya iman..Wallahu'alam.

Semoga amal ibadat kita diterima Allah SWT dan menjadi benteng api neraka di akhirat nanti. Aminn.

No comments: